Keď súťažia pohlavia

Pavla Rachelová Pavla Rachelová | 20.04.2018 | Recenzia
Keď súťažia pohlavia Melinda Sue Gordon - © 2016 Twentieth Century Fox Film Corporation

Revolučné, turbulentné, rezolútne. Takto a všelijako inak by sa dali opísať 60. roky, obzvlášť výstražný osmičkový rok. Výkvet 60. rokov pokračuje v ďalšej dekáde - vo svete všeobecne, osobitne v USA, môžeme hovoriť ako o čase, keď aktivizmus a hnutia za občianske práva rôznych menších a skupín živo a plynule pokračujú. Za svoje práva a rovnoprávne postavenie v spoločnosti sa bojujú Afroameričania, ženy, LGBT komunita, a čoraz hlasnejšie kričia protivojnoví stúpenci či environmentalisti.

Postavenie a hlas mnohých spomínaných v druhej polovici 20. storočia zďaleka nie sú rovnocenné „bielemu mužovi“. Afroameričania čelili segregácii (oficiálne) do 1954. V skutočnosti zmeny prichádzali veľmi pomaly a postupne. Svedčí o tom volebné právo získané o desať rokov neskôr, teda v tom istom roku ako bol zavraždený bojovník za práva čiernych a významný moslimský predstaviteľ Malcom X. To, že afroamerická komunita nemala vyhraté ani v 1965 dokazuje i práca amerického kazateľa Martina Luther Kinga, ktorý bol zavraždený o tri roky neskôr. Postavenie žien sa od 50. rokov zmenilo. Už neostávali doma na plný úväzok ako matky a žienky domáce, no boj o rodovú rovnosť ešte len naberal na obrátkach. Kongres v 1972 schválil dodatok ústavy o zrovnoprávnení (Equal Right Amendment), v ktorom sa uvádzalo, že nikomu nemožno odoprieť alebo obmedziť právo na základe pohlavia. I keď ženy začali obsadzovať „typicky mužské práce“, a zamestnávatelia vytvárali denné centrá pre deti pracujúcich matiek, ekonomická rodová rovnosť stále krívala, a tak je tomu do dnes. Jednou z bojovníčok za rovnoprávnosť žien je tenisová hráčka Billie Jean King.

Expozícia snímky Súboj pohlaví sa začína víťazstvom Billie Jean na prestížnom turnaji US Open v roku 1972. Nie je to prvýkrát, čo vyhrá významnú súťaž, ale prvýkrát zarobí za jednu sezónu viac než 100-tisíc dolárov. To sa do tej chvíle žiadnej ženskej športovkyni nepodarilo. Na vrchole síl a svetového rebríčka si Billie Jean vypočuje, prečo na ďalšom turnaji víťaz mužskej dvojhry získa osemkrát viac peňazí ako víťazka ženskej. „Pozerať sa na mužskú hru je jednoducho strhujúcejšie. Muži sú silnejší, rýchlejší a súťaživejší,“ hovorí Jack Kramer, jeden zo zakladateľov Asociácie tenisových hráčov (Association of Tennis Proffesionals). Krátka konverzácia medzi niekdajšou mužskou svetovou jednotkou a súčasnou ženskou vedie k nečakanému záveru – Billie Jean nielenže súťaž bojkotuje, ale za pomoci Gladys Heldman, marketingovej manažérky a podporovateľky ženského tenisu, stiahne so sebou aj svoje dámske kolegyne a zakladá Ženskú tenisovú asociáciu (Women´s Tennis Association). Začal sa písať súboj o rovnocennosť pohlaví (nielen) v tenise.

Nové začiatky sú spravidla vzrušujúce a zároveň krokom do neznáma. Bojovnosť a vysoké nasadenie sa násobia, ak ide o šport, obzvlášť vrcholový. Príležitosť novej ženskej ligy si nenechá ujsť Bobby Riggs, kuriózny a kontroverzný päťdesiatnik, ako inak, tiež bývalá tenisová jednotka. Bobby, bravúrne stvárnený Steveom Carrellom, predstavuje suverénneho šovinistu a celoživotného gamblera. Svoj nudný úradnícky život v svokrovej firme osviežuje bizarnými tenisovými stávkami. Jednou z nich je napríklad zápas, keď je Bobby limitovaný dvoma psami, ktorých vôdzkou drží na dvorci. Napriek sťaženým podmienkam duel vyhrá a stane sa majiteľom nového Rolls-Royce.

Trojuholník hlavných postáv uzatvára kaderníčka Marilyn, akýsi nefalšovaný pozostatok flower-power dekády – ženy jemnej a efemérnej, no zároveň vedomej si, čo chce. Billie Jean a Marilyn sa priťahujú od prvého stretnutia a vzájomné viac než sympatie ich zvedú k romániku. Avantúra tolerovaná manželom Larrym smeruje do ústrania, akonáhle ide v tenise do tuhého. Vydatá Billie Jean je totiž verná len jednému – tenisu.

Súboj pohlaví je zábavnou a zároveň napínavou interpretáciou zápasu o rovnocennosť medzi mužom a ženou. Kým v prvej polovici príbehu prevláda viac ženská a romantická téma – objavovanie lesbickej identity či intrigy, v druhej polke dominuje šport a napätie. Obe časti sú umne a humorne popretkávané epizódami zo života Bobbyho Riggsa, ktorý celej snímke dodáva punc sviežosti a odľahčenia. V istom zmysle je táto snímka veľmi presná – režisérske duo Jonathan Dayton, Valerie Faris prichádzajú s filmom, ktorý síce primárne hovorí o homosexualite a rodovej rovnosti v 70. rokoch, ale zároveň sa im presvedčivo darí podať obraz o americkej spoločnosti tej doby.

Manželský pár, Jonathan Dayton a Valerie Faris, známy filmom z roku 2006 Malá Miss Sunshine, aj tentokrát nakrútil poctivú hollywoodsku snímku. Film Súboj pohlaví mal premiéru na slovenskom Febiofeste a do kín sa dostane 19. apríla.

Súboj pohlaví (Battle of the sexes)

USA / Veľká Británia, 2017, 121 min
Réžia: Jonathan Dayton, Valerie Faris
Scenár: Simon Beaufoy
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Nicholas Britell
Strih: Pamela Martin
Hrajú: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Alan Cumming, Bill Pullman, Elisabeth Shue, Austin Stowell, Fred Armisen, Jessica McNamee, Wallace Langham, Eric Christian Olsen, Mickey Sumner, James Mackay, Agnes Olech, Martha MacIsaac, Mark Harelik, Lewis Pullman, Enuka Okuma, Bridey Elliott a ďalší