Objavovanie krajín, ktoré na mape (zatiaľ) nenájdete

Filip Németh Filip Németh | 05.12.2017 | Recenzia
Objavovanie krajín, ktoré na mape (zatiaľ) nenájdete foto: artforum.sk

Keď si doma roztočíme glóbus, alebo sa pozrieme na politickú mapu sveta, všetko vyzerá úhľadne. Väčšie a menšie farebné plôšky sa pekne striedajú a delia ich jasné čiary. Iba kde-tu sa nájde nejaká šedá zóna, či prerušovaná čiara - Západná Sahara, Východný Timor, Palestína, Antarktída. V skutočnosti sú však hranice krajín a spolu s nimi aj ich história oveľa komplikovanejšie a svet je plný štátov a štátikov, ktoré na mape jednoducho nenájdete. A ak vás aspoň trochu zaujíma, aké sú dôvody, ale aj dôsledky tohto stavu, tak kniha Nicka Middletona Atlas zemí, které neexistují môže byť prvým krokom k ich objavovaniu.

Už na prvý pohľad poteší vkusná a štýlová grafická úprava knihy. Obálka s kruhovým výrezom, cez ktorý sa môžeme fyzicky dotknúť nadpisu na predsádke knihy je princípom, ktorý sa následne opakuje pri každej krajine zaradenej do výberu. Za každou červenou dvojstránkou s faktografickými údajmi a vyrezaným obrysom územia sa ukrýva dvojstránka s krátkym textom a mapkou.

Slovko atlas v názve je trochu presné, aj trochu zavádzajúce. Mapy tvoria naozaj veľkú časť knihy. Výber 50 krajín však nie je a nechce byť vyčerpávajúci. V predslove autor v skratke popisuje, aké kritériá pri výbere volil a zvažoval, hovorí aj o dôvodoch nemožnosti zostaviť kompletný a úplný zoznam krajín, ktoré si svoju existenciu nejakým spôsobom nárokujú, hoci nikto, alebo len málokto, tieto nároky uznáva. Napríklad už len to, že tieto krajiny a ich hranice sa aj dnes neustále menia. Vznikajú a zriedkavo aj zanikajú. Výsledkom autorského výberu je rôznorodá a pestrá zmes krajín - miniatúrne kniežatstvá, veľké aj malé ostrovy, osamotené pevnosti, rozsiahle územia, ktorých hranice nikdy neboli presne vytýčené, násilne odtrhnuté oblasti, bývalé kráľovstvá, indiánske rezervácie, daňové raje, kontrakultúrne komunity, či dokonca štát - umelecký projekt. Kniha sa potom od „bežných” atlasov líši aj tým, že okrem máp v nej je aj čo čítať a tým získava nečakaný rozmer.

Ak by ste si totiž mysleli, že v textoch nájdete nezáživné zhrnutie základných historických a zemepisných faktov, asi budete trochu sklamaný. Autor sa síce snaží nezabudnúť na nič podstatné, ale v prvom rade na seba berie úlohu užasnutého a zároveň zanieteného rozprávača. Príbehy jednotlivých krajín rozpráva cez osudy historicky významných postáv, aj jednoduchých obyvateľov, pretkáva ich zaujímavosťami, trefnými anekdotami, načiera do mytológie domorodých kmeňov, dokonca aj komplikované územné spory vysvetľuje s odzbrojujúcou ľahkosťou pozorovateľa, ktorý zostáva nad vecou. Žánrovo je to trošku cestopis, trošku esej, trošku dejepis a trošku popularizačná príručka. Úsmevné epizódky o kráľovi-básnikovi, ktorý v exile rozdáva kniežacie tituly za pintu piva, však už na ďalšej strane môže vystriedať krutá pravda o krvavo potlačenom povstaní či násilných presunoch obyvateľov do rezervácií.

Hoci autor má zvláštny dar zhrnúť do niekoľkých viet všetko podstatné, predsa som mal občas pocit, že mnohé z týchto neexistujúcich krajín (ak nie všetky) by si zaslúžili aj väčšiu plochu. Môže to byť vedľajší dôsledok toho, ako pútavo je kniha napísaná. Krátky rozsah kapitol zamrzí o to viac. Na druhej strane Atlas zemí, které neexistují je skvelým vstupom do objavovania histórie a geografie, o ktorých sa (zatiaľ) na školách neučí.

Kniha je aj jedným veľkým zamyslením nad podstatou štátu ako takého. Môže existovať štát bez územia? V tomto atlase taký nájdete. Alebo štát bez obyvateľov? Detto. Čo potrebuje človek na to, aby si založil vlastný štát? Môže o osude štátov rozhodovať náhoda? Prípadne nedorozumenie, chyba nejakého úradníka alebo dokonca prekladateľa? Prečo niektoré národy majú vlastné štáty a iné o ne celé stáročia bezúspešne bojujú? Môže štát alebo jeho časť svoju nezávislosť odmietnuť? Akú povahu majú vlastne hranice v dnešnom globalizovanom svete? Budú mať národné štáty ešte opodstatnenie? A aký to všetko môže mať dopad na život hocikoho z nás?

Pretože štáty nie sú samozrejmosťou. A človek môže veľmi ľahko uviaznuť v cudzej krajine, hoci sa ani nepohne z domu. Rozprávať by o tom vedeli napríklad obyvatelia Užhorodu, ktorí si iba v dvadsiatom storočí vyskúšali život v piatich rôznych štátoch. Hranice sa prekresľujú a nové štáty sa rodia aj v súčasnosti, iba kúsok od nás - Brexit, Krym, katalánske referendum, Flámi a Valóni, Podnestersko, Kosovo - kartografi sa o prácu nemusia báť. Možno už čoskoro niektoré zo štátov, ktoré dnes ešte neexistujú, zažiaria na veľkej mape sveta svojou vlastnou farbou. Pozorných čitateľov Nicka Middletona však nový fliačik územia či zvláštna vlajka neprekvapí.

O knihe

Názov: Atlas zemí, které neexistují. Padesát oficiálně neuznaných států, o kterých se málo ví
Autor: Nick Middleton